رویکرد نشانه شناختی به تحلیل ارتباطات درون فردی در فیلم «زندگیِ دوگانه ورونیک»
نویسندگان
چکیده
سینما علاوه بر آنکه خود یک وسیله ارتباط جمعی است، ابزار بازنمایی ارتباطات نیز هست. در این مقاله کوشیده ایم با رویکردی نشانه شناختی به تحلیلِ بازنماییِ ارتباطات درون فردی در سینما بپردازیم و برای این منظور، اثری از کریستف کیشلوفسکی، یکی از کارگردانانِ مؤلّف اروپای شرقی را، برگزیده ایم. در این مقاله با تأکید بر فیلمِ «زندگی دوگانه ورونیک»، رمزگانِ خاصّ ِ کیشلوفسکی را در نمایش این نوع ارتباط، تحلیل کرده ایم و نشان داده ایم که فیلمساز با تعریفِ رمزگانِ فنّیِ خاصّ خود، دو بخش جسمانی و درونیِ انسان را به تصویر می کشد. او از نشانه های مورد اشاره در روانکاویِ یونگی در جهتِ نمایش ارتباط فرد با خودش بهره می گیرد و خواب دیدن را، که یکی از مضامینِ کلیدی در تعریفِ ارتباطاتِ درون فردی است، به شکلی واقع گرایانه و به وسیله روایتِ داستانی درباره دو بُعد زندگیِ یک شخصیت، به تصویر می کشد.
منابع مشابه
رویکرد نشانه شناختی به تحلیل ارتباطات درون فردی در فیلم «زندگیِ دوگانة ورونیک»
سینما علاوه بر آنکه خود یک وسیله ارتباط جمعی است، ابزار بازنمایی ارتباطات نیز هست. در این مقاله کوشیده ایم با رویکردی نشانه شناختی به تحلیلِ بازنماییِ ارتباطات درون فردی در سینما بپردازیم و برای این منظور، اثری از کریستف کیشلوفسکی، یکی از کارگردانانِ مؤلّف اروپای شرقی را، برگزیده ایم. در این مقاله با تأکید بر فیلمِ «زندگی دوگانه ورونیک»، رمزگانِ خاصّ ِ کیشلوفسکی را در نمایش این نوع ارتباط، تحلیل کرده ا...
متن کاملرویکرد نشانه شناسانه به تحلیلِ ارتباطات میان فردی و ارتباطات درون فردی در دو فیلم مشترکِ کریستف کیشلوفسکی و ایرن ژاکوب
هدفِ این رساله بررسی روش های بازنمایی ارتباطاتِ میان فردی و ارتباطاتِ درون فردی در سینما است. برای این منظور دو فیلم از فیلمساز فقید لهستانی، «کریشتف کیشلوفسکی» را برگزیده و با رویکرد نشانه شناختی به تحلیل آن ها پرداخته ایم. در این مطالعه ابتدا ویژگی های تحقیقِ کیفی را برشمرده و سپس رویکرد نشانه شناختی را یکی از روش های تحلیل کیفیِ متون دانسته ایم و بعد با رویکردی ترکیبی به تحلیلِ بازنماییِ ارتباطات ...
15 صفحه اولتحلیل نشانه شناختی فیلم بدون دخترم هرگز
امروزه یکی از مهم ترین رویکردها در نقد ادبی، رویکرد مطالعات فرهنگی است که با هدفِ بررسیِ فرهنگ به عنوان متنی با قابلیت رمزگشایی، به بررسی زندگی روزمره می پردازد. بررسی ادبیات، سینما، موسیقی، تلویزیون، مکان های زندگی همچون کافی شاپ ها، مراکز خرید، کافی نت ها، انواع کلوپ ها و به طور کلی همه امور مرتبط با زندگی روزمره، موضوع کار و علاقه در مطالعات فرهنگی است. تأثیر این رویکرد در مطالعاتِ مرتبط با نقد...
متن کاملرویکرد نشانه معناشناسی به تحلیل گفتمان: مطالعه موردی فیلم «یه حبه قند»
پژوهش حاضر با مروری بر بنیانهای نظری رویکرد نشانهمعناشناختی به تحلیل گفتمان، در کنار جنبههای اساسی این رویکرد به لحاظ عملی، سازوکاری نظری ـ عملی جهت تحلیل فضاهای گفتمانی با رویکرد نشانهمعناشناسی به دست میدهد که میتواند در حیطۀ تحقیقات ارتباطی و مطالعات سینمایی مورد استفاده قرار گیرد. رویکرد نشانهمعناشناسی بهدنبال نفوذ به عمق معنایی و کشف معانی سیال فیلمهای سینمایی در چارچوب گفتمان اس...
متن کاملسینما و تفاوت: بررسی نشانه شناختی فیلم «عروس آتش»
این مقاله به تحلیل و بررسی فیلم عروس آتش می پردازد. پس از مروری بر ادبیات نظری، روش نشانه شناسی برای تحلیل دادهها انتخاب شده است. روش نشانهشناسی این مقاله در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی(رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. فرایند رفت و برگشت و تعامل میان این سطوح سهگانه منجر به نتایج زیر میشود. علیرغم اینکه فیلم دارای بعدی رهایی بخش است و سعی میکند که با سنتی غیر ...
متن کاملرویکرد اسلامورومیایی هالیوود نسبت به مسلمانان و اسلام: تحلیل نشانه شناختی فصل سوم سریال هوملند
در دنیای امروز، هرچه وسعت و پیچیدگی سینما و تلویزیونِ مدرن افزایش پیدا میکند، شاهد رویکردهای متفاوتی به مذاهب و ادیان گوناگون هستیم. با توجه به آنکه صنعت تلویزیون ایالاتمتحده آمریکا یکی از معروفترین، حرفهایترین و بحث برانگیزترین صنایع رسانهای در کل جهان است و همواره رویکردهایی خاص و جهتداری نسبت به اسلامو مسلمانان داشته، مقاله حاضر یکسؤال کلی را دنبال میکند که آیا در سریالهای هالیوودی ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه فرهنگ ارتباطاتجلد ۲، شماره ۵، صفحات ۱-۲۵
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023